آخرین مطالب
کمی تامل کنیم (خدا از انسان چه می خواهد؟)
یه حرف حساب ...
سلام بر یاس خوشبوی علی...
کمی تامل کنیم ( مراقب باش ...)
یا فاطمه، رنجی نیست... اگر زمین را از تو بگیرند، آسمان زیر پای توست...
به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست...
انسان در مسیر سعادت
کمی تامل کنیم ( خودمان باشیم ....)
سونامی فرهنگ آرایش در ایران
کمی تامل کنیم (پوشش برتر )
نهضت عاشورا احیای ارزش های اسلامی ....
فهمیده ام حسین همه اش فرق می کند ...
کمی تامل کنیم( پوشیدگان برهنه...)
تمام لذت عمرم در این است که مولایم امیر المومنین است...
کمی تامل کنیم ( ۱۰مورد که خداوند در مورد آنهاسئوال نمی کند ؟!)
نوشته های یک جانباز هشت سال دفاع مقدس...
چرا حجاب بر زن واجب شد ؟
فلسفه حجاب در نماز چیست؟ خدا که با همه محرم است!
افشاگری یک بازیگر از پشت پرده فساد در سینما ...
دفاع ازمظلومیت به قلم : یک شهروند
شب قدر من ( نیایش دکتر چمران )
کمی تامل کنیم
زیباترین کلمه ...
رمضان ماه میهمانی خدا
قول مجدد!!!
 
آرشیو مطالب
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
 
پیوندها
پایگاه اطلاع رسانی نماز ستون دین
پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا
لا اله الا الله محمد رسول الله
بیداری افکار- حجاب و عفاف
دو 3 خط یاد حسین(ع)
یادداشت های بیداری
خداوند( قر آن) انسانها
منتظران یوسف زهرا
حسین جنت دوست
سلاح من، قلم من
از خاک تا افلاک
نطنز سرای من
این - سایبریون
مقر موعود 2
دکتر عباسی
جهاد سایبری
نور هدایت
تسنیم کوثر
حجاب برتر
تبریز بیدار
نهال امید
سلامت
کامپیوتر
ادبی
حجاب
تکیه
تلنگر
مبارز
عطش
حرف تو
راز نماز
گلشن راز
نسیم سرخ
تولید ملی
(( ولایت))
مقر موعود 1
سنگر مجازی
راز مشتاقان
alamolhooda
بالاتر از بلاترین
آذربایجان بیدار
پرواز تا بی نهایت
محدثه ی آسمانی
شهید قاضی سیس
گروه محدثه قره آغاج
پرتال اگهی استخدام
دهکده هنرهای دستی
جدید ترین برنامه های روز
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
فدویان امام موسی بن جعفر(ع)
پایگاه خبری رزمندگان اسلام خامنه
 
لباس ساده یا لباس شهرت ؟!...

gfhs aivj

خداوند متعال لباس مادی را به عنوان نعمت ازطرف خود ذکر می‌کند،نعمتی که باید نتیجه‌ای جز اطاعت و تسلیم دربرابرفرمان خدا در پی‌نداشته باشد. بنابراین اگراستفاده از این نعمت منجر به اطاعت ازخداوند شود، نوعی سپاسگزاری ازمنعم است واگر نتیجه بهره‌مندی ماچیزی جز اطاعت الهی باشد،کفران نعمت خواهد بود.

یکی از نعماتی که خداوند آن را منحصرا به انسان ها داده است ، لباس می باشد .یک چیز معمولی و کم ارزش یا بی ارزش را در پارچه نمی پوشانند ، اما یک چیزی را که ارزش دارد در کاغذ کادویی میبندند و از آن به بهترین شکل محافظت می کنند .

هر چیزی که ارزش دارد، حجاب هم دارد.

مرد و زن هر دو باید لباس داشته باشند و این از کرامتها و الطافی است که خداوند برای انسان قرار داده است .

قرآن کریم به لباس لقب نعمت را داده است و فرموده : خداوند نعمت لباس را برای شما قرار داده است.

 بعضی از لباس ها قداست دارند در قرآن داریم که: پیراهن یوسف را انداختند روی چشم پدر. پدر نابینا، بینا شد. یعنی این لباس، این نخ‌ها و پنبه‌ها به خاطر اینکه در جوار حضرت یوسف بودند، کرامت پیدا کردند.

شهید را می‌گویند با لباس خود دفن کنید و روز قیامت با همان لباس محشورمی شود ، یعنی شهادت به لباس کرامت می‌دهد.

 


فایدة لباس ساده چیست؟«یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُونَ»(نهج‏البلاغه، حکمت 103) مردم وقتی می بینند که لباس دیگران ساده و بی آلایش است ، دیگر غصه نمی‌خورند.

وقتی یک خانم شیک پوش با لباس آنچنانی وارد یک محیط زنانه می شود ، در حقیقت با این رفتارش کودتایی را برپا می کند ، چرا که همه دخترها و زنان نیاز روحیشان است که زیبا و شیک باشند ولی گاه ممکن است استطاعت مالی برای چنین خرج هایی را نداشته باشند .«یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ»(نهج‏البلاغه، حکمت 103).

 لباس ساده قلب را آرام می‌کند، چون انسان وقتی لباسش شیک شد و موقعیتش بالا می رود ، طغیان می کند : «کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏»(علق/7-6). «یَقْصِدُ بِهِ الْمُبَالِغُ»(المناقب، ج‏2، ص‏96). لباس ساده صرفة اقتصادی هم دارد.

«أَحْصَنُ لِفَرْجِی»(المناقب، ج‏2، ص‏96). از نظر حفاظت ، لباس ساده هیچ تحریکی در جامعه و محیط ایجاد نمی کند و در نتیجه از تحریکات جنسی و نگاه های شهوت آلود و نا مبارک در امان است .حدیث داریم هر کس حیفش بیاید لباس را برای نماز بپوشد، بگوید این لباس باشد برای عروسی، این لباس باشد برای میهمانی، خدا هم او را از لباس خوب محروم می‌کند

پوشیدن بهترین لباس ها برای خدا  یا خلق خدا ؟!

حدیث داریم که بهترین لباس را برای نماز بپوش. بعضی‌ها که می‌خواهند نماز بخوانند، می‌گوییم: «لباس خوب بپوش» می‌گوید: آخر اتوی آن به هم می‌خورد.

امام حسن مجتبی(ع) وقتی می‌خواستند نماز بخوانند، بهترین لباس خود را می‌پوشیدند. از ایشان علت این کار که سؤال می شد ، می فرمودند :

« «فَأَتَجَمَّلُ لِرَبِّی وَ هُوَ یَقُولُ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ فَأُحِبُّ أَنْ أَلْبَسَ أَجْمَلَ ثِیَابِی»(عوالی‏اللآلی، ج‏1، ص‏321).

خدا در قرآن سفارش کرده: وقتی می‌خواهید وارد مسجد شوید بهترین لباس خود را بپوشید و من دوست دارم هنگامی که به ملاقات خدا می روم زیبا و آراسته باشم .(معصومین بهترین لباس ها را برای خالق خود می پوشیدند ، آیا ما هم این گونه هستیم ؟آیا بهترین و زیباترین لباس را برای خالق خود می پوشیم و یا برای خلق خدا ؟!)

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «مَنِ اتَّقَى عَلَى ثَوْبِهِ فِی صَلَاتِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ اکْتَسَى»(من‏لایحضره‏الفقیه، ج‏1، ص‏206). حدیث داریم هر کس حیفش بیاید لباس را برای نماز بپوشد، بگوید این لباس باشد برای عروسی، این لباس باشد برای میهمانی، خدا هم او را از لباس خوب محروم می‌کند : «فَلَیْسَ لِلَّهِ اکْتَسَى».

خروج لباس از مرز اسلام مساوی است بیماری آفت !

در اسلام پوشیدن لباس شهرت ممنوع است. انسان نباید یک جوری لباس بپوشد که وقتی راه می‌رود، بگویند: عجب! اگر کسی یک لباسی بپوشد که مردم نشانش بدهند، چشمها متوجه او شود، لباسی باشد که هیچ کس نپوشیده باشد، روایات شیعه و سنی داریم که گناه و ممنوع است.

شهرت دو رقم است: حدیث داریم : «نها أن شهرتین» پیامبر از دو شهرت نهی کرد، یکی شهرت تجمل و یکی شهرت زهد و(سادگی).( میزان الحکمة ج10 ص225 ح18177)بعضی‌ها شیک ترین لباس را می‌پوشند تا مشهور شوند و بعضی‌ها هم ساده می‌پوشند تا مشهور شوند. به عبارتی انسان باید مواظب باشد که اگر از بنز فرار می‌کند، گیر گاری نیفتد که هر روز به آن پز می دهد .  لباس هر کس ، نشان دهنده افکار و روحیات او می باشد !

در جامعه ما لباس وسیله فساد می‌تواند باشد. وسیله تفاخر می‌تواند باشد، با کمال تأسف وسیله خودنمایی و ریا می‌تواند باشد. لباس خیلی نقشها می‌تواند داشته باشد.

اصولاً هر کسی هر لباسی می‌پوشد، نشان دهنده این است که در روح او چه می گذرد. از فرم لباس معلوم می‌شود که در درون انسان ها چه اتفاقات و فکر هایی در حال گذر کردن است .آن کسی که در درون می‌گوید: زنده باد شهوت! این جز به تن فکر نمی‌کند و لذا در انتخاب لباسش هم سعی میکند هر چه بیشتر تن خودش را نشان بدهد.

 اصالت به کرامت است یا به بدن ؟

گاهی لباس به معنای حجاب، پوشش و کرامت است. یکی می‌گوید اصالت با کرامت است و یکی میگوید اصالت با بدن است. لباسها نشان دهنده تفکر انسان است و خیلی از افرادی که بد لباس و بد حجاب هستند، اینها ریشه در یک اختلال روانی دارند ؛ یا سواد ندارد، کمال ندارد، آن کمالی که مردم را به خود جذب کند را ندارند ، بنابر این می‌آیند و با لباس می‌خواهند خود نمایی کنند و دیگران را به شکل مجازی به سمت خود بکشند . مغازه دارها هم همینطور هستند، بیشترین لامپ را آن مغازه ای روشن می کند که اقلام خوبی از نظر کیفیت ندارد ، بلکه می خواهد با نور های مجازی اجناس خود را به نمایش کذایی بگذارد .اینقدر لامپ روشن می کند که انگار قالی ابریشم می‌فروشد. انسان مانند مشک آب است، مشک که آبش کم می‌شود لق لق آن بیشتر می‌شود. پول خورد سرو صدایش زیاد است. کبابی که بیشتر دمبه دارد، دودش بیشتر است. سیخ‌هایی که گوشتش زیاد است دودش کمتر است. آن خانمی که بد حجاب است، کمبود دارد، کمالی که مردم به آن توجه کنند در وجودش نیست و نمی‌داند که چه کند ، خود را یک جوری درست می‌کند که بلکه ظاهرش جلب توجه کند. بی کمالها نیاز به تبلیغ دارند ، همیشه تبلیغات زیاد مال چیزهایی است که تو خالی است مانند طبل تو خالی، مشکی که آب در آن کم است، پول خورده و. . . تغییر دکورها، تغییر لامپ‌ها، تغییر. . . تغییر. . . . این تغییر و تحول‌ها خیلی هایش نشان دهنده یک چیزهای دیگری است.امام صادق علیه السلام فرمودند :«إِنَّ الْجَسَدَ إِذَا لَبِسَ الثَّوْبَ اللَّیِّنَ طَغَى ؛ لباسهای نرم و نازک، بلند پروازی می‌آورد.»

وابستگی روح آدمی به لباس

یکی از مسائل مهم در لباس این است که انسان مواظب روح خود باشد.

«إِنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ(ع) خَرَجَ فِی ثِیَابٍ حِسَانٍ فَرَجَعَ مُسْرِعاً فَقَال یَا جَارِیَةُ رُدِّی ثِیَابِی فَقَدْ مَشَیْتُ فِی ثِیَابِی هَذِهِ فَکَأَنِّی لَسْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ»(مکارم‏الأخلاق، ص‏111)

امام سجاد با لباس شیک رفت بیرون  ، «فَرَجَعَ مُسْرِعاً» زود برگشت خانه ، «فَقَال یَا جَارِیَةُ رُدِّی ثِیَابِی» گفت: همان لباس هر روزم را بدهید این لباس را نمی‌خواهم گفتند: چرا؟ فرمود: «فَکَأَنِّی لَسْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ». مثل اینکه یادم رفته من علی بن الحسین هستم.

باید مواظب لباس پوشیدن هایمان باشیم ، ببینیم این لباسی که پوشیدیم نمازمان را بهتر می کند ، تقوایمان را زیاد می کند و یا ...

امام صادق علیه السلام فرمودند :«إِنَّ الْجَسَدَ إِذَا لَبِسَ الثَّوْبَ اللَّیِّنَ طَغَى ؛ لباسهای نرم و نازک، بلند پروازی می‌آورد.»(مکارم‏الأخلاق، ص‏111).

 اقسام لباس در قرآن

درقرآن کریم ازانواع واقسام لباس نام‌برده شده است که هرکدام ویژگی وخصوصّیت خاصّ خود را دارند.

انسان به تناسب وجودش که دارای دو بعد مادّی ومعنوی است،درلباس وپوشش نیز ازاین قاعده مستثنی نمی‌باشد،اولین لباسش، لباس وپوشش ظاهری یامادّی است که برای زینت‌دادن ظاهرو پوشش بدن وحفظ عیوبش مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

از جمله واژه‌هایی که در آیات متعدد مربوط به این تحقیق بکار رفته است واژه «لباس» می‌باشد. «لباس» بی گمان به معنای«آنچه که انسان به تن می‌کند» است ودر مقابل«عریانی و برهنگی» قرار دارد.

 آیت الله شعرانی در تعریف « لباس» چنین گفته است:

«وامّا لباس به معنای جامه و پوشاک است ونیز آنچه که جسم و مانند آن را بپوشاند از جمله زن و شوهر ،(بقره/187)

نظر به اینکه زن سبب جلوگیری شوهر از قبائح می‌شود ونیز شوهر نسبت به زن این مقام را دارد، از این جهت در این آیه زوج و زوجه را لباس وپوشاک یکدیگر قرار داده است ودرجایی دیگر شب را لباس قرارمی‌دهد( نباء/10)

و این بدان علت است که چون شب، بدن واعصاب را از شعاع نور می‌پوشاند و انسان و حیوان را در پناه تاریکی خود آسوده و مطمئن ازچشم رقیب و دشمن می‌دارد، از آن به لباس تعبیر شده است ومورد بعد تقوی( اعراف/26)،

 که از ذکر لباس ظاهر و پوشاندن عورت ظاهری به ذکر لباس باطن وچیزی که سیئات باطنی را می‌پوشاند و آدمی را از شرک و گناه که باعث رسوایی اوست باز می‌دارد، منتقل شده است ودر آخر جوع وخوف( نحل/112)

را نیز به لباس تعبیر فرموده است که این دو بلا ایشان را فرا گرفت، همانگونه که لباس، بدن را فرا می‌گیرد.

( میرزا ابوالحسن، آیه ا... شعرانی ، نثر طوبی، ج2، ص355)

سخن وی نشانگر آن است که لباس در معنای لغوی به معنای جامه وپوشش انسان است وسپس به معانی وتعابیر دیگری در آیات الهی بکار رفته است.

با این نگاه گذرا روشن می‌شود که لباس در معنای اصلی خود مفهومی عام دارد، بدین سان که هم به جامه و پوشش ظاهری دلالت دارد و هم بر پوشش های باطنی و معنوی اطلاق می‌گردد .

 بهره‌مندی از لباس ظاهری

خداوند درسوره نمل می‌فرماید:«وهوالذی سَخّرالبحر لتأکلوا منه لحماً طریاً وتستخرجوا منه حلیهً تلبسونها ؛ او خداوندی است که دریا را زیر سلطه شما قرارداد تا ازآن گوشت تازه بخورید و از آن زیورهایی مانند درّ ومرجان استخراج کنید که آن را(به عنوان لباس)می‌پوشید.» (نحل/14)

خداوند دراین آیه یکی ازمنابع تهیه لباس رادریا و زیورهای آن را به عنوان نعمت برای انسان، معرفی می‌نماید.درادامه بیان نعمتها درهمین سوره آمده است:

«والله جَعَلَ لکم ممّا ظلالاًوجعل لکم مِن الجبال اکناناً وجعل لکم سرابیل تقیکم الحَرّو سرابیل تقیکم بأسکم لذلک یُتِّم نعمته لعّلکم تسلمون ؛

 خداوندبرای شما سایبانهایی راآفریدوازکوهها غارهایی را قرارداد وبرای شما پوششهایی قراردادکه شما را ازگرما حفظ می‌کندوپوشش هایی که شما رادرمیدان جنگ حفظ می‌کند،این چنین خداوندنعمت خود را برشما تمام می‌کند شایدکه مطیع او شوید.»(نحل/81)

خداوند ازاین موضوع طبیعی به یک موضوع معقول اشاره می‌فرماید:

لباسی که به عنوان نعمت دراختیارشما بنی‌آدم قراردادم درعین اینکه پوشاننده‌ی عورت شماست،مایه‌ی آراستگی وزینت وزیبایی شما نیزمی‌باشد.خداوندزیباترین زیبائیهاست(اَجمل الاجملین)،دوست دارد بندگانش نیزازاین جمال الهی بهره‌مند شوند

خداوند متعال در پایان این آیه لباس مادی را به عنوان نعمت ازطرف خود ذکر می‌کند،نعمتی که باید نتیجه‌ای جز اطاعت و تسلیم دربرابرفرمان خدا در پی‌نداشته باشد. بنابراین اگراستفاده از این نعمت منجر به اطاعت ازخداوند شود، نوعی سپاسگزاری ازمنعم است واگر نتیجه بهره‌مندی ماچیزی جز اطاعت الهی باشد،کفران نعمت خواهد بود.

  نقش لباس در آرایش ظاهری انسان

لباس درآرایش ظاهری انسان وتجمل درزندگی نقش بسیار مهمی دارد،قرآن کریم این موضوع را با عنوان« لباسا وریشاً»درآیه 26سوره اعراف بیان نموده است که شاهد زینت و زیبایی دراین آیه کلمه « ریشاً» می باشدکه به معنای پرِمرغان است ؛ زیرا پرِمرغان آرایش وجمال طبیعی آنهاست که هم آنها را می‌پوشاند( لباس)و هم موجب زیبایی وجمال پرندگان می‌شود.

خداوند ازاین موضوع طبیعی به یک موضوع معقول اشاره می‌فرماید:لباسی که به عنوان نعمت دراختیارشما بنی‌آدم قراردادم درعین اینکه پوشاننده‌ی عورت شماست،مایه‌ی آراستگی وزینت وزیبایی شما نیزمی‌باشد.

خداوندزیباترین زیبائیهاست(اَجمل الاجملین)،دوست دارد بندگانش نیزازاین جمال الهی بهره‌مند شوند؛وبه همین جهت امکان استفاده ازاین نعمت را برای تمامی انسانها فراهم نموده است.بدین سبب جمال وزیبائی،چه ظاهری وچه باطنی موجب حُسن و ارزش انسان خواهد شد

منبع : وبلاگی برای خدا

گروه بیداردلان | ٧:٤۳ ‎ب.ظ - ۱۳٩۱/۱/٢٢
+ نظرات ()
 
منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
درباره وبلاگ

با سلام - به تارنگار ما خوش آمدید، هدف اصلی ما از ایجاد این تارنگار شناساندن جایگاه ارزش ها بخصوص ارزش حجاب و عفاف می باشد که متاسفانه در این عصر کمی مهجور مانده است و شاید تمامی اینها بهانه ای باشد برای یافتن خویشتن خویش ... امید است با ارائه پیشنهاد و انتقاد ما را در این امر خطیر همراهی بفرمائید./ arzeshg@gmail.com

 
نویسندگان
مبینا.صوفیان
تسنیم
گروه بیداردلان
 
موضوعات مطالب
آب(۱)
آرایش(۱)
اخبار حجاب و عفاف(٤)
ارزش(۳٦)
اسلام(۸)
امام حسین(ع)(٢)
امام حسین (ع)(۳)
امام علی(ع)(٥)
امام نقی(ع)(۱)
امام نقی (ع)(٢)
امام هادی(۱)
انسان(٤٦)
ایمان(۱)
باربی(۱)
به قلم شهروند(۱٠)
بهشت(۳)
بیداری اسلامی(۳)
پوشش(۱۳)
تاریخ(۱)
تقوا(۱)
چادر(٢)
چشم(۱)
حجاب(٥۱)
حجاب و عفاف مردان(٢)
حضرت محمد (ص)(۱)
حضرت مهدی(عج)(٢)
حیا(۱)
خدا(۱٧)
دعا(۳)
دفاع مقدس(۳)
رحمت(٢)
رمضان(۳)
روز عرفه(۱)
زنان(٢٢)
زینب(٢)
سالمندان(۱)
شهدا(٦)
شهروند(۱)
شیطان(۳)
ضد ارزش(۳)
عشق(٦)
عفاف(٢۳)
غیرت(۳)
فاطمه(س)(٧)
فرهنگ(٢)
فلسفه(٢)
قدر(۳)
قدس(٢)
قران(۳)
محرم(۳)
مد(۳)
مذهبی(٢)
مسلمان(٢)
معرفت(۳)
مهاتما گاندی(۱)
هفت(۱)
کرامت(۳)
کشف حجاب(۱)
کمی تامل کنیم(۱٧)
 
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

SinaSoft